Het is nog steeds belangrijk om te vergelijken en vervolgens over te stappen. Het maakt weinig uit of het hier nu gaat om de energieleverancier of de aanbieder van mobiele abonnementen. Iedere aanbieder heeft te maken met concurrentie en moet zodanig iets doen om klanten te kunnen overtuigen om te wisselen van aanbieder.

Op de mobiele markt is sprake van een concurrentieslag. Steeds meer telecomproviders verlagen hun prijzen in strijd om de consument. Energie aanbieders hebben hun eigen manier om te zorgen dat ze meer nieuwe klanten trekken, aan de hand van bijvoorbeeld een welkomstbonus. Door regelmatig te vergelijken en over te stappen is het mogelijk veel geld te besparen.

Welke vaste lasten kun je vergelijken?
We zijn er maandelijks veel geld aan kwijt: de vaste lasten. Onder de vaste lasten kunnen we bijvoorbeeld de prijzen van de energieaanbieders rekenen. Vaste lasten komen elke maand weer terug. Zoals het energievoorschot en de kosten voor mobiele telefonie. Tegenwoordig is het mogelijk vrijwel alle vaste lasten met elkaar te vergelijken. Zo zijn er talloze websites om energieleveranciers te kunnen vergelijken. Daarnaast is het mogelijk aanbieders van mobiele abonnementen te vergelijken.

Ook andere vaste lasten kunnen tegenwoordig vergeleken worden: aanbieders van alles-in-een-pakketten, verzekeringen et cetera. Je kunt het niet verzinnen of je kunt het vergelijken. Als je het kunt vergelijken, kun je er ook geld op besparen. Wij kijken voornamelijk naar de regels bij het overstappen, het vergelijken van energieleveranciers en de aanbieders van mobiele abonnementen.

Regels bij het overstappen
Wisselen van energieleverancier of mobiele aanbieder kan tegenwoordig heel gemakkelijk. Vroeger moesten we formulieren aanvragen bij bijvoorbeeld de energieaanbieder of zorgverzekeraar, maar tegenwoordig is dit niet meer noodzakelijk. Overstappen kun je makkelijk online. De nieuwe aanbieder zegt dan het contract met de huidige energieaanbieder of mobiele provider op. Zo is het best mogelijk dat Ziggo het contract met Tele2 op zegt namens jou. Daarvoor is er uiteraard wel toestemming nodig.

Belangrijk is dat er een aantal regels aan het overstappen gebonden zijn. Kijk bijvoorbeeld goed naar de opzegtermijn: de meeste aanbieders van bijvoorbeeld mobiele abonnementen verlangen dat je tenminste een maand van tevoren aankondigt dat je het contract wilt ontbinden. Als je dat niet doet, is het mogelijk dat je een boete krijgt of het tegoed moet vergoeden. Als je een jaarlijks contract hebt bij de mobiele aanbieder, dien je deze wel eerst uit te zitten. Hetzelfde geldt voor energieaanbieders. Een energiecontract duurt tenminste een jaar en er is een mogelijkheid dat je een paar maanden van tevoren al op moet zeggen. In sommige gevallen kiezen consumenten ervoor een meerjarig contract bij de energieaanbieder af te sluiten. Kijk goed wanneer de opzegtermijn is en of je al mag overstappen. Door contractbreuk te plegen riskeer je hoge boetes en moet je mogelijk veel alsnog betalen. Bij twijfel is het raadzaam even met de aanbieder te overleggen.

Vergelijken van energieleveranciers

Energieleveranciers vergelijken is niet erg moeilijk. Je moet in ieder geval je jaarlijkse verbruik weten. Deze kun je terugvinden op je eindejaars rekening. Daarna kun je deze in een vergelijkingstool invullen en krijg je alle aanbiedingen op een rijtje. Mogelijk heb je ook nog je postcode nodig, omdat de prijzen per regio kunnen verschillen in verband met verschillende netbeheerders.

Daarnaast speelt ook de type woning en het aantal personen per huishouden een rol. Immers: een huishouden van vier personen zal meer energie verbruiken dan een alleenstaande. Veelal bieden energieleveranciers kortingen en welkomstbonussen. Een energiecontract sluit je voor tenminste een jaar af. Het is slim ieder jaar opnieuw energie te vergelijken en over te stappen. Zo profiteer je ieder jaar van de welkomstbonus en kortingen.

Na het overstappen heb je 14 dagen bedenktijd. Doe je niets, dan wordt het oude contract opgezegd en geef je de meterstanden door. De nieuwe energie aanbieder doet verder al het werk. Zelf heb je er dus geen omkijken naar. Het contract met de oude energieaanbieder wordt opgezegd en je bent overgestapt. In de tussentijd krijg je natuurlijk wel gewoon stroom geleverd. Het is een misverstand dat je zonder stroom komt te zitten als je overstapt.

Vergelijken van mobiele abonnementen
Mobiele abonnementen vergelijken is misschien nog wel gemakkelijker dan energieleveranciers vergelijken. Bij mobiele abonnementen kijk je naar het aantal belminuten of sms’jes dat je nodig hebt, samen met je databundel. Bij de meeste providers staan belminuten en sms’jes gelijk aan elkaar. Een belminuut is een sms’je. De databundel is meestal apart en varieert van de 1GB tot een onbeperkt aantal gigabyte per maand.

Je kunt kiezen tussen een mobiel abonnement met telefoon of een sim only abonnement. Een mobiel abonnement met telefoon is per maand een stuk duurder, maar er wordt wel een telefoon bij geleverd. De kosten van de telefoon betaal je binnen het mobiele abonnement. Sim only is een stuk goedkoper, maar daarbij moet je wel zelf een los toestel aanschaffen.

Vervolgens kun je overstappen. Een contract loopt meestal een of twee jaar, terwijl sim only bij sommige providers iedere maand kan worden opgezegd. Zorg ervoor dat je dus goed weet wanneer je over mag stappen. Net als bij energieleveranciers geldt: je meldt je bij je nieuwe mobiele aanbieder aan en deze zegt het oude contract bij je oude aanbieder op. In veel gevallen kun je kiezen voor nummerbehoud. Het overstappen duurt dan iets langer, maar je raakt je telefoonnummer kwijt. Kijk wel goed hoe lang je contract nog loopt en wat de voorwaarden zijn.