Voedsel is om op te eten!

Nederlanders kunnen gemiddeld 155 euro besparen door geen eten onnodig weg te gooien. Van alle voedingsmiddelen worden rijst, pasta en brood het meest weggegooid. Hoe vaak kookt u niet te veel, is de houdbaarheidsdatum van een product verstreken of is het brood oud geworden? In dit artikel vindt u tips om verspilling te voorkomen. Goed voor uw portemonnee en goed voor het milieu!

Boodschappen doen
Maak een boodschappenlijstje voordat u boodschappen gaat doen. Bijna de helft van de consumenten koopt liever te veel dan te weinig, uit angst om niet genoeg in huis te hebben.
Kijk voordat u boodschappen gaat doen wat u nog in huis hebt en plan wat u de komende dagen gaat eten. Plan één dag in als restjesdag. Op die dag kunt u de restjes opeten uit de koelkast, een ingevroren portie eten of die dag gebruiken om ergens anders te eten.
Koop de verse producten zoals groente, vlees en zuivel voor hoogstens een week van tevoren zodat deze niet al bedorven zijn als u ze wilt gaan eten. Let goed op de houdbaarheidsdatum en vries eventueel wat in.

Voedsel bewaren
Houd uw koelkast en voorraadkast overzichtelijk. Op deze manier weet u wat u in huis hebt en kunt u daarop anticiperen. Bekijk af en toe eens de houdbaarheidsdata van de producten in uw voorraadkast zodat u weet wat u binnenkort op moet maken. Producten die ‘over de datum’ zijn kunt u vaak nog prima eten, behalve vis, vlees en zuivel. Gooi producten die ‘over de datum’ zijn dus niet gelijk weg maar kijk, ruik of proef de etenswaren om na te gaan of ze nog te gebruiken zijn.
Bewaar tropisch fruit, tomaten, paprika, en aubergine buiten de koelkast, anders treedt na enige dagen koudebederf op.

Kook niet teveel
Gebruik een weegschaal of maatbeker om de juiste hoeveelheden af te meten. Weet u wat de optimale hoeveelheid is voor uw huishouden? Achterhaal dit door in een schriftje een poosje bij te houden welke hoeveelheden u gebruikt. Schrijf bijvoorbeeld op hoeveel rijst u hebt gekookt en of dat teveel of te weinig bleek te zijn. De volgende keer kunt u de hoeveelheid desgewenst aanpassen totdat u er tevreden over bent. Als u toch restjes hebt, kunt u deze invriezen of de volgende dag opeten.