Besparen op je marketingkosten

Hoe bespaar je met je bedrijf op de marketingkosten? Door gericht te adverteren met diverse advertentiemogelijkheden. Via Google adverteren is daar één van. Hieronder leggen we meer uit hoe dit werk.

Wat is SEA en hoe werkt het

SEA, ook wel Search Engine Advertising, is het adverteren via een zoekmachine. Zoekmachine Adverteren is een populaire online marketing strategie die onmisbaar is voor de groei van bedrijven. Dagelijks gebruiken immens veel mensen wereldwijd zoekmachines om aan de gezochte website of online informatie te komen. Zoekmachines zijn daarom de perfecte plaats voor bedrijven om meer mensen naar de website te krijgen en de winst te verhogen. Bij Google zijn SEA’s bijvoorbeeld aanwezig bovenaan, onderaan en aan de rechterkant van de zoekmachine. Je herkent een SEA aan het icoontje met ‘Adv’. Tussen de zoekmachine advertenties vind je de Zoekmachine Optimalisatie. 

Search Engine Optimization

SEO is in het Nederlands de Zoekmachine Optimalisatie. Deze tussenruimte op zoekmachines zoals Google is onbetaald en vaak geregeld door een algoritme. Zo’n algoritme schuift de meest relevante websites omhoog in de feed. Als je zoekt op de term ‘auto’ zal je bijvoorbeeld geen websites over fietsen te zien krijgen, die heeft het algoritme er dan uitgehaald. Bedrijven kunnen aan Zoekmachine Optimalisatie doen door hun website te optimaliseren. Hierbij worden relevante zoektermen gelinkt aan de website. Door dit proces goed uit te voeren kan een bedrijf veel bezoekers naar de website halen. En het kost ze niks. Een Google Adwords expert kan daar verder mee helpen!

Terug naar Zoekmachine Adverteren

In Nederland gebruikt rond de 90% van de gebruikers de zoekmachine van Google. Je begrijpt dan ook dat adverteren via de Google zoekmachine ‘big business’ is. De service van Google dat over deze betaalde advertenties gaat is Google Ads. Een bedrijf kan hier een advertentie online zetten en deze in de ruimte van SEA laten verschijnen als naar bepaalde zoektermen wordt gezocht. Het gebruik van Google Ads is verleidelijk voor veel bedrijven omdat je betaalt voor de gebruikte diensten. Per klik op je website betaal je, niet meer en niet minder. Het is daarom in het belang van Google dat je betaalde advertentie zo gunstig mogelijk op de feed terecht komt. 

Andere opties binnen Google Ads

Niet alleen Zoekmachine Adverteren is een mogelijkheid bij Google Ads. Adverteren is namelijk meer dan alleen zoekmachines. Andere opties zijn zogenoemde Display advertenties, Video advertenties en App advertenties. Bij Video advertenties kan je denken aan YouTube filmpjes waar je tussendoor reclame te zien krijgt. Ook kan je via Google Ads kiezen voor het bereik van je advertentie. Wil je dat deze wereldwijd te zien is, of is het een enorme vooruitgang als je lokaal meer bezoekers kunt krijgen? Daarnaast is er ook de handige optie van het meten van je prestaties via Google Ads.